Viewing Single Post
AnnaE
#0

Educatori –Rezolvare  subiecte 2012

Subiectul I

Obiective de referinta

Sugestii de continut

-sa participle la activitatile de grup, inclusive la activitati de joc, atat in calitate de vorbitor, cat si in calitate de auditor;

-sa recepteze un text care i se citeste ori i se povesteste, intelegand in mod intuitive caracteristicile expresive  si estetice ale acestuia

-reguli si comportamente;

-comunitate/individ.

 

Activitatea aleasa pentru tema “Reguli si comportamente in gradinita” este  o activitate de educare a limbajului si face parte din DLC.

Se prezinta copiilor o plansa cu imagini, pe baza careia le explica despre regulile si comportamentele din gradinita fata de educatoare si  fata de colegi.Reguli si comportamente corecte : sa salute educatoarea si colegii, sa ridice mana inainte sa vorbeasca, sa se joace cu toti copii, sa stranga jucariile de la locul de joaca, sa imparta jucariile, sa se spele pe maini inainte sa manance, sa spuna multumesc cand primesc ceva.Reguli si comportamente incorecte: sa isi loveasca colegii, sa imprumute ceva fara sa ceara voie, sa manance fara sa se spele pe maini, sa nu imparta jucarii etc.In a doua etapa , copiii sunt impartiti in doua grupe pentru a juca “Asa da” , “Asa nu” . Ambele grupe vor primi acelasi set de imagini, cu coportamente corecte si incorecte in gradinita, grupa “Asa da” –va trebuie sa le selecteze si sa le lipeasca pe plansa, doar pe cele corecte, iar grupa “Asa nu” –pe cele incorecte, iar la sfarsitul ativitatii, cele 2 grupe isi vor afisa plansele pe pereti, pentru a se prezenta si comenta alegerile facuta , dar si pentru a se evalua grupele intre ele prin comparatie.(descrierea activitatii)

In activitatea aleasa urmaresc sa inteleaga  comportamentele si  regulile de baza  din gradinita si sa deosebeasca comportamentele si regurlile corecte fata de cele  incorecte.(obiectivele operationale)

Pentru momentul in care le explic copiilor despre regulile si comortamentele din gradinita, am ales activitatea  frontala, cu toata grupa de copii, pentru a avea un mai bun control asupara informatiilor transmise si receptate de copii,pentru durata de timp mai scurta in transmiterea informatiilor si pentru a lua parte  intreaga grupa la activitate, avand toti in acelasi timp acces la informatiile transmise, iar pentru momentul in care au de realizat sarcina de lucru, plansa cu imagini, am ales forma de organizare pe grupe, cu scopul de a lucra in echipa pentru  atingerea obiectivului mai rapid,  de a lua parte la joc , pentru a dezvolta spiritual de cooperare si pentru a-si prezenta si argumenta alegeriile facute fata de cealalta grupa.(cele 2 forme de organizare cu justificare pt dezvoltarea obiectiveleor )

Pentru realizarea primului obiectiv, am ales explicatia ca metoda de baza, deoarece fiind o metoda expozitiva, are avantajul de a usura transimitrea unui volum mare de informatii si explicatii pe baza comportamentelor si regulilor din gradinita,constand in expunerea imaginilor si explicarea lor cu argumente rationale.  Deoarece explicatia se realizeaza dintr-un singur sens, dinspre educator spre copii, asigura desfasurarea procesului de instruire conform planificarii, educatoarea avand rolul de conducator in dirijarea invatarii.

Pentru realizarea celui de-al doilea obiectiv am ales metoda turul galeriei , pe care am integrat-o in jocul “Asa da”/”Asa nu”. Deoarece specificul metodei presune lucrul pe grupe, am impartit intreaga grupa in alte doua grupe , cu scopul  de a separa cele doua tipuri de comportamente si reguli, o grupa avand de selectat comportamentele si relulile corecte si celalata pe cele gresite. Aceasta metoda mai presupune si expunerea lucrarilor finale pe pereti  si vizitarea lor ca intr-o galerie de arta, cu scopul de a se autoevalua fiecare grupa prin comparatie cu rezultatele celeilate grupe, in acest caz , cele doua grupe isi vor da seama ca au gresit  daca unele imagini se gasesc pe plansele ambelor grupe, urmand a fi rezolvata si clarificata problema.(prezentarea eficientei metodelor)

Argumentarea unui punct de vedere...(Exprimare punct de vedere, argument 1, argument2, cocluzie)

Parerea mea e conform celor spuse in citatul mentionat si anume ca educatia timpurie are efect pozitiv asupra abilitatilor copilului si asupra viitoarei cariere scolare, în sensul că acestia progreseaza in plan intelectual, dezvolta atitudini pozitive fata de invatare, precum si capacitatea de a depune în viitor un efort real in scoala. S-a dovedit că acei copii ce frecventeaza gradiniţa isi formează limbajul si creativitatea in activitătile DLC, isi formeaza deprinderi de comportament care duc la socializare si dezvoltarea intelectului, îşi însusesc limbaj adecvat activităţilor specifice. Acestea fiind atinse duc la atitudini pozitive fata de invatare datorita rezultatelor vizibile a activitatilor desfasurate in gradinita. Ele se ating cu eforturi mici  depuse la început ca mai apoi să devina mari si sa duca la disciplina ce îi vor ajuta la eforturile depuse în scoala pe viitor.

 

Subiectul II

 

Obiective de referinta

Sugestii de continut

-sa-si imbogateasca experienta senzoriala , ca baza a cunostintelor matematice referitoare la recunoasterea , denumirea obiectivelor, cantitatea lor, clasificarea, constituirea de grupuri/multimi, pe baza insusiri comune(forma, marime, culoare) luate in considerare separat sau mai multe simultan.

-diferentieri  ale obiectelor dupa forma, marime(3-5 dimensiuni), culaore(3-5), lungime, latime(3-5)

-forme geometrice : patrat, triunghi, dreptunghi, romb

 

Activitatea de invatare aleasa pentru tema ‚Forme geometrice’ este o activitate pe domenii experentiale(activitati matematice) din Domeniul Stiinte , care presupune recunosterea si clasificarea obiectelor dupa forma , marime si culoare.Pentru realizarea acesteia, copiii primesc  intr-un sac mai multe forme geometrice(patrat, triunghi, dreptunghi si romb) de diverse culori si marimi si sunt rugati sa  extraga una cate una din sac , s-o recunoasca/denumeasca si s-o aseze in multimea potrivita(intr-un cosulet)   mai intai dupa  forma , apoi dupa culoare si mai apoi dupa marime.

-Obiective operationale ale acestei activitati sunt: sa recunoasca(denumirea) formelor  geometrice si sa clasifice obiectele  in functie de  forma , marime si culoare.

Forma de evaluare potrivita este evaluarea continua (formativă), acel tip de evaluare care se realizează pe tot parcursul unui demers pedagogic,  „este frecventă sub aspect temporal şi are ca finalitate remedierea lacunelor sau erorilor săvârşite de elevi; nu-l judecă şi nu-l clasează pe elev;. Compară performanţa acestuia cu un prag de reuşită stabilit dinainte“ (Bloom; G. Meyer ). Aceasta forma de evaluare se poate face atat  cu metode traditionale(orala, scrisa,prectica) , cat si cu cele alternative/complementare(portofoliul, investigatia, 3-2-1, metoda RAI etc.) , utilizant instrumentele de evaluare specifice  fiecareia(testul scris, oral, practic, portofoliul etc).

Are funcții de constatare a rezultatelor și de sprijinire continuă a elevilor” (I.T.Radu),de feed-back, dar si de corectare a greșelilor și ameliorare și reglare a procesului.

Ca avantaje se pot aminti faptul ca aceasta creează lumină asupra procesului desfășurat în clasă fiind centrată pe intervenția educatoarei către prescolari , indreptarea imediata a greselilor, oferă un feed-back rapid, reglând din mers procesul,este orientată spre ajutorul pedagogic imediat, oferă posibilitatea tratării diferențiate (I. Cerghit),dezvoltă capacitatea de autoevaluare la copii, reduce timpul destinat actelor evaluative ample, sporindu-l pe cel destinat învățării;sesizează punctele critice în învățare.

 Metoda de evaluare adecvata activitatii de invatare de mai sus, este evaluarea orala. Pentru realizarea ei , fiecare copil primeste un saculet cu mai multe forme geometrice de diverse culori si marimi.Acestia sunt rugati sa extraga cate o forma geometrica si s-o denumeasca prin sondaj iar apoi s-o puna in multima potrivita, mai intai dupa forma, apoi dupa marime si apoi dupa culoare. Intrebarile care vor si adresate copiilor: Cum se numeste forma pe care ai extras-o? aseaz-o in multimea potrivita ei. Se reia obiect cu obiect si se intreaba ce culoare are forma figurii tale? Aseaz-o in multimea corespunzatoare ei. Formele date copiilor sunt de 3 marimi ( mici, mari si medii). Se reia fiecare forma in parte si se intreaba ce dimensiune are, apoi sunt rugati sa le grupeze  in funcie de marimea lor.Educatoarea mai poate indica cate o forma geometrica la intamplare, iar copiii sunt rugati sa-l numeasca sau sa-l identifice in multime.

Potrivit specialiştilor, un test bun nu urmăreşte doar verificarea informaţiilor acumulate de prescolari , ci şi capacitatea acestora de a arăta ce ştiu să facă cu ce au învăţat.După modul de manifestare a comportamentului elevului, testele pot avea următoarele forme: orale,scrise,practice.

După momentul administrării testului:teste iniţiale, administrate la începutul unei perioade de formare a preşcolarului; teste de progres, administrate pe parcursul perioadei de formare si teste finale.

Instrumentul de evaluare folosit pentru activitatea de mai sus este testul oral, un instrument traditional, care este folosit frecvent in evaluarea prescolarilor. Acesta se poate folosi si este recomandat sa se utilizeze pentru orice forma de evaluare si presupune o serie de avantaje, ajuta educatoarea sa corecteze pe loc greselile facute de copii, ii poate examina si din alte aspecte, nu doar din punct de vedere al informatiilor detinute, se pot observa comportamentul si atitudinea copilulu fata de activitatea desfasurata si tema propusa, modalitatea de a raspunde, implicarea lui in procesul de evaluare, un alt avantaj ar fi faptul ca educatoarea il poate sprijini si ajuta in exprimarea raspunsului , spre deosebire de testul scris. Ca si dejavantaje se pot aminti:necesita mult timp pentru a fi aplicat, copiii se pot inspira din raspunsurile celorlalti sau pot fi inhibati de colegi sau educatoare atunci cand raspund.Ca orice instrument de evaluare, are o serie de avantaje si dejavantaje, dar nu poate fi exclus sub nicio forma din procesul de evaluare al prescolarilor, ci combinat cu celelalte instrumente traditionale si alternative.